hits

Ikke la megleren pynte på sannheten

kommentarer

Det er du som må ta støyten hvis kjøperen klager.

I forrige uke rapporterte Forbrukertilsynet at 2017 ble et rekordår for klager. Gjett hvem som havnet på femteplass på listen over bransjer det kom flest skriftlige klager på? Det var eiendomsmeglere, som tar seg godt betalt for å selge det (sannsynligvis) mest verdifulle du eier.

Nå varsler direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet at de vil skjerpe kontrollen av boligannonser, for å få bukt med problemet at negative forhold ved boligen bagatelliseres eller utelates, skriver E24.no.

- Vi mener forbrukere skal få vesentlige opplysninger om boligen i en tidlig fase, slik at de har mulighet til å ta en godt fundert beslutning for hva man skal kjøpe, sier Lier Haugseth til E24.no.

Med negative forhold menes alt fra ombygginger det ikke er søkt tillatelse om, til fukt- og råteproblemer, for å nevne noe.

Finanstilsynet vil kreative boligannonser til livs, og mener boliger bør fremstilles mer nøytralt. Ifølge tilsynet er det et generelt problem at det fokuseres mest på det positive, mens det negative omtrent ikke omtales.

Det er det vi kaller «meglerspråk». Da utbroderes gjerne utsikten og det dyre kjøkkenet, mens det ikke står ett ord om at det er så mye fukt i kjelleren at drenering må skje asap. For å finne ut av dette må du lese takstrapporten, noe du selvsagt bør gjøre før du kjøper en bolig. Men det burde også komme frem i boligannonsen, mener Finanstilsynet, og jeg er helt enig.

En boligselger plikter faktisk å opplyse om negative forhold ved boligen. Det er ikke lov å tilbakeholde vesentlige opplysninger. Det betyr at du som boligselger må være dønn ærlig når det gjelder boligens kvalitet. Alle forhold du kjenner til skal du opplyse om ved et salg. Det betyr alt fra at det mangler takrenne på den ene siden av huset, til at du selv har fikset strømuttaket i garasjen. Fortell at det skal bygges ut på nabotomta slik at kveldssolen forsvinner, og at borettslaget må ta opp kjempelån for å skifte taket i nær fremtid.

Bruker du megler, er det faktisk også ditt ansvar at megleren kommer med riktige opplysninger i markedsføringen av boligen. Det er mange ikke klar over. Derfor må du lese boligannonsen megleren skriver nøye, og luke bort vissvass, og passe på at informasjon om negative forhold er med.

Å «overselge» boligen i annonsen kan bety at folk som kommer på visningen har høye forventninger som de opplever ikke blir innfridd. Er annonsen ærlig, kommer det potensielle kjøpere på visning som har et riktigere bilde av boligen, og som dermed sitter igjen med et bedre inntrykk av den. De blir ikke skuffet over at den ikke er like fin som de fikk for seg av å se annonsen, men i stedet positivt overrasket over at den er omtrent slik de trodde.

Du bør også ta en prat med megler og forsikre deg om at hun faktisk har satt seg skikkelig inn i boligen din før visningen. På visningen, eller når interesserte kjøpere ringer, bør hun kunne svare korrekt på spørsmål.

Ikke sjeldent vil boligselgere som bruker megler oppleve at megleren ringer for å få opplysninger potensielle kjøpere har bedt om. Det vitner om en megler som ikke har gjort jobben sin. Da hadde det vært bedre at du selv sto på visningen, slik at folk fikk vite det de lurte på om boligen. I en undersøkelse gjort av analyseselskapet Inizio svarte ni av ti boligkjøpere at de foretrekker å møte selgeren framfor megleren på visingen, fordi det gir mulighet til å stille spørsmål direkte.

Hva kan skje hvis det pyntes på sannheten? Dersom det ikke informeres om alle negative forhold du som selger kjenner til, kan du risikere at kjøper klager i etterkant og ber om prisavslag, at feil blir rettet opp, eller til og med at kjøpet heves. Det skal riktignok mer til enn bagatellmessige feil eller mangler til for at dette skal få gjennomslag.

Når takstmannen skal utarbeide sin rapport på boligen din, vil han be deg fylle ut et egenerklæringsskjema. Her er det både påkrevd og smart å legge alle kort på bordet. Jo flere opplysninger om boligens feil, mangler eller svakheter du tar med her, jo mindre er sjansen for at kjøper i etterkant kommer med krav.

Mange boligselgere sikrer seg mot konflikter ved å kjøpe eierskifteforsikring. Det er lurt. Megler hjelper deg ikke dersom kjøper klager i etterkant, slik mange tror. I stedet videresender hun deg til forsikringsselskapet du har tegnet eierskifteforsikring hos. Har du ikke dette, står du alene. Det skal også sies at dersom du i egenerklæringsskjemaet har tilbakeholdt opplysninger, vil ikke forsikringsselskapet ta saken din.

Et boligsalg er en alvorlig affære, og ansvaret ditt blir ikke mindre av at du engasjerer en megler til å gjøre salgsjobben for deg. Føler kjøper seg lurt fordi vesentlig informasjon ikke ble gitt, er det likevel du som må ta støyten.

Vil du vite mer om hva avhendingsloven sier om boligselgers opplysningsplikt kan jeg anbefale denne artikkelen fra Huseiernes landsforbund.

 

Kjetil Eriksson, daglig leder i Propr.no

 

#bolig #boligsalg #boligmarked #boligannonse #boligkjøp #eiendomsmeglere #eiendomsmegling #avhendingsloven #eierskifteforsikring #propr #økonomi

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar